maanantai 5. lokakuuta 2009

Paras SM-kisasijoitus (toistaiseksi...)

Taitosuunnistus kunniaan. Ja koska kelikin suosi, sain parhaan SM-kisasijoitukseni. Bonuksena mainittakoon, että kilpakumppanit Antta ja Heikki jäivät toisen kerran peräkkäin taakse. Alkavatkohan pojat pikkuhiljaa uskoa, kuka on yön kuningas.
Tässä referaattia kisasta, tarkemmat reitit reittihärvelistä: http://www.resultfellows.com/reittiharveli/gadget/cgi-bin/reitti.cgi?act=map&id=89&kieli=
S-1: matkalla K:lle suunnitelmaksi polun kautta vasemmalta ja risteyksestä suunnalla rastille. Hieman kuitenkin suunta heitti ja pieni koukku oikealta. Antalla sama valinta, mutta voittaja (Ilkka Peltola) painoi suoraan. Takkiin 1.20.
1-2: suoraan ja polun mutkasta soita pitkin rastille. Samoin Antta ja IP. Aika samoissa ajat.
2-3: ensimmäinen pitkä väli, jouduin pari sekuntia ihan miettimään. Päätin mennä melko suoraan mutta hieman oikean teiden kautta lopussa. Ihan lopussa vielä "tiheikössä" ajauduin hieman liian oikealle. Vai vetivätkö ykköslähdön valot puoleensa? Antta kiersi teitä pitkin oikelta ja IP meni melko suoraan. Jäin kärjelle 4 minuuttia ja Antalle loppukierron verran.
3-4: jyrkänne oikelata ja notkoa ylös suoraan rastille. Tosin taas suunta heitti liian oikelle, mutta niinpä heitti IP:nkin. Antta tuli hieman vasemman kautta suunnillee samaan aikaan.
4-5: suoraan ojanotkoon josta ylös mäelle. Mäen päällä sain itseni pysähtymättä paikallistettua hieman, yllätys yllätys, oikealta. Joku junnu, joka meni ylämäessä heittämällä ohi, tuli kiltisti peesissä leimalle.
5-6: toinen pitkä reitinvalintaväli. Oikealta teitä pitkin ja loppu suunnalla suolle tai ojille, josta suunnistaen rastille. Muuten hyvä, mutta ojan ylityksessä unohtui tsekata ojan suunta. Puolessa minuutissa tajusin kuitenkin tilanteen. IP tuli alkua (ja loppua) lukuunottamatta samaa reittiä 4 minuuttia nopeammin. Antta mutkitteli "suoraan" puolitoista minuuttia hitaammin.
6-7: Suoraan, toteutus hyvä, mutta vihreä viivoitus matkalla hidasti yllättävän paljon. Antta kiesri oikean polkua, mutta pummasi lopussa samoihin aikoihin minun kanssa. Kärki samalla reitillä kolmisen minuuttia nopeampi.
7-8: Suunta ja säkä, ja taas oikealle. Onneksi rastikivi pelasti ja pummista tuli pieni. Antta suoraan puoli minuuttia nopeammin ja kärki vielä toisen.
8-9: vasemmalta iso mäki kiertäen ja polkuja alla melkein koko matka. Alun polun alamäki antoi kengille ihan hyvän vauhdin ja rastikin löytyi hyvin. Suhteelisesti paras vlini kisassa. IP meni suoraan vain puoli minuuttia nopeammin, Antta kiersi samoja latuja kuin minä ja pummasi lopussa 5 minuuttia kauemmin.
9-10: rastilta lähdettäessä vaikeuksia saada oikea suunta ja muutava sekunti hämmennystä kompassia ja karttaa ihmetellessä. Polulle päästyäni oli taas helppoa.
10-11: väkeä alkoi olla koossa enemmänkin maalin lähestyessä, joten letkan mukana rastille. Ohi ei juuri päässyt, kengät painoivat ylämäessä...
11-12: mäki kiertäen oikelta tutulle hiihtoladulle ja ruitseyksestä alas rastille.
12-M: ensimmäsitä kertaa tällä kaudella yritin juosta loppukiriä, kyllä kannatti. Parilla sadalla metrillä tappiota nopeimmille vain 7 sekkaa.
Futishalliin päästyäni olivat vastassa joukkueen manageri ja tuore eläkeläinen, jotka totesivat loppukirin kuitenkin olleen liaan hidas. Sen hetkiseen kärkeen olisi tarvittu 46 sekuntia nopeampi aika.
FdQ:sta paikalla oli edellämainittujen lisäksi myös Capo. Jolla muuten taitaa olla tällä hetkellä joukkueen paras kunto, sen verran kauan jaksoi vesisateessa juosta. Pelkästään kuutosrastin ympärilläkin noin 15 minuuttia...